چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ |۲۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 28, 2024
نشست خبری رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳

سید صدرا میرئی اعلام کرد: رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳ در ۳ روز از ۸ لغایت ۱۰ شهریور در محل حوزه هنری استان قم برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید صدرا میرئی دبیر اولین دوره رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳ در نشست خبری این رویداد که عصر سه شنبه در محل حوزه هنری استان قم برگزار شد، در توضیح رویداد گفت: ما در این رویداد به دنبال آن هستیم تا با تکیه بر اهداف مطروحه در ابتدای تشکیل شورای مرکزی برگزاری رویداد برای اشاعه فرهنگ غنی عاشورا و حرکت عظیم امام حسین (ع) در راستای احیای اوامر و شعائر حسینی بکوشیم.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما نیز ترغیب، حمایت و معرفی هنرمندان مستعد برای حضور مؤثر و قوی در فرآیند تولید و عرضه آثار نمایشی با کیفیت و خلاق با تمرکز بر اجرای عمومی، نسبت به احیا، ارتقا، قوت بخشی و بازگردانی این پرچمداری به هنرمندان و هنرهای نمایشی استان قم اقدام پر قدرت و با کیفیتی داشته باشیم.

دبیر اولین رویداد تک گویی عاشورایی در بیان فرایند شکل گیری این رویداد توضیح داد: بعد از تشکیل شورای اصلی طراحی و برگزاری رویداد، فراخوان جشنواره در خرداد ماه سال جاری انتشار داده شد که در بازهٔ زمانی یکماههٔ مورد نظر تعداد ۱۷ متن به دبیرخانهٔ رویداد ارسال شد.

وی افزود: آثار واصله به دبیرخانه در مهلت ۳ روزه توسط اساتید و هنرمندانی چون جناب استاد حسین فدایی حسین، مرتضی مرتضوی راد و محمدرضا شاهمردی بررسی شد و در نهایت با توجه به نگاه حمایتی و ترغیبی شورای اصلی نسبت به هنرمندان در این رویداد تعداد ۱۵ متن جهت آماده سازی و تولید به دبیرخانه معرفی شدند. نکته قابل تاکید این است که از میان آثار پذیرفته شده در بخش بازخوانی تعداد ۸ متن از سوی هنرمندان هنرهای نمایشی صرفاً جهت حضور در این رویداد نگارش و تألیف شد.

میرئی در خصوص توضیح فرآیند رویداد ادامه داد: در مرحلهٔ بازبینی آثار که در دو روز تمهید شده بود تمامی آثار توسط هیئت انتخابی متشکل از آقایان رضا آزاد سید محمد حسینی و محمد رضا شاهمردی بررسی شد و در نهایت تعداد ۶ اثر به بخش مسابقه اصلی و ۲ اثر به بخش جنبی رویداد راه پیدا کردند.

وی افزود: از میان ۸ اثر راه یافته به بخش نهایی رویداد تعداد ۷ نمایشنامه تألیفی حضور دارند که از این بخش تا مرحلهٔ اصلی برگزاری رویداد یک مشاور مورد تأیید دفتر نمایش حوزه هنری با آثار شرکت کننده در بخش نهایی به منظور ارتقای سطح کیفی همراه شدند تا ضمن همراهی با گروه تولید نمایشها نسبت به اصلاح و انطباق با استانداردهای مورد نظر دبیرخانه نظارت و مشورت قابل توجهی به کارگردان اولی‌ها ارائه دهند.

دبیر رویداد اولین تک گویی عاشورایی پیرامون زمان و مکان برگزاری رویداد عنوان کرد: رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳ در ۳ روز از تاریخ ۸ شهریور لغایت ۱۰ شهریور در محل ساختمان حوزهٔ هنری و در دو سالن مهر و سوره برگزار خواهد شد. دبیرخانهٔ رویداد ساختار اصلی برگزاری را با ۴ ورکشاپ آموزشی و تخصصی همراه کرده است که توسط اساتید بزرگ هنرهای نمایشی استان در خلال برپایی رویداد، برگزار خواهد شد.

وی افزود: حال با توجه به اهداف اصلی برگزاری رویداد که همان ایجاد بستر سازی مناسب ترغیب و آموزش نسل نوی نمایش استان می‌باشد، لذا این مجال برای ایجاد بستر آموزشی مناسب محک زدن توانمندی‌های افرادی که به نحوی از فضای اجرای رسمی دور مانده‌اند و در نهایت با نگاه به اجرای عمومی آثار در سطح استان قم بستری برای کارگردانانی ایجاد کرده است، که اولین اثر خود را به صورت رسمی ارائه داده‌اند.

میرئی با بیان پیشتازی استان قم در مبحث نمایش دینی و آیینی پس از انقلاب اسلامی، ابراز داشت: ارائه و تولید آثار نمایشی فاخری چون بانوی بی نشان مسافران کوفه غریبه شام سراب و ... که توسط اساتید بزرگ نمایشی در جای جای کشور به صحنه برده شده و همین امر باعث معرفی هنرمندان و توانایی مثال زدنی هنرمندان استان قم در کل کشور بوده است، اما امروزه نیازمندیم که مسئولان توجه ویژه‌ای به ارتقای سطح هنرهای نمایشی در استان قم داشته باشند.

وی افزود: ما در دبیرخانهٔ رویداد عاشورایی ۷۳ ضمن قدردانی از حضور شما بزرگواران امیدواریم این رویداد، آغازگر و پیشرو حرکتی بزرگ در بستر فرهنگی و هنری کشور باشد و همچنین امیدواریم این حرکت مورد لطف و نگاه خاص حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) قرار گیرد. ان‌شاءالله.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha